روش های افزایش سرعت ویندوز

چکار کنیم کامپیوترمان سرعتش زیاد باشد این سوال رو فقط می تونید از کسی که چند سال کامپیوتر دارد بپرسید ؟ البته کسی که اهلش باشد یعنی اونقدر با سیستمش کار کرده باشد که براش جا افتاده باشد نه یه کسی که فروشنده است و هیچ کاری باهاش نکرده است

من خودم یه سری تجربیات دارم می خام براتون بگم . پس خوب گوش کنید

اول نصب یه ویندوز سالم هست نه اینا که از بازار می خرید ویندوزایی که سایتهای مشهور می زارن که همیشه هم آپدیت اند سایت هایی مثل سافت گذر- پی سی دانلود - سافت 98 

الان بهتره که حتماً سیستم تازه ای بخرید تا بتونید ویندوز 10 نصب کنید رم توم 8 گیگ باشه و i5 داشته باشید

 

ترفند ها:

1 روی مای کامپیوتر راست کلی کنید و از advnce system setting‌ در تب سیستم پروتکشن ،System Restore ویندوز رو غیر فعال کنید تا فایل های بیخودی که ساخته پاک بشه چون حجم زیادی اشغال و در سرعت ویندوز هم اثر می کنن ، بدتر از همه اینکه بدرد نمی خوردن بهتره شما بکاپ از ویندوز بگیرید

2 دفرگ کنید

3 سپس درایورهای جدیدی رو که از اینترنت دانلود کردید نصب کنید اینا بهترن...

4 حالا اول فونت ها سپس برنامه های ضروری ویندوز رو نصب کنید

برنامه های ضروری مثل فلش پلیر ، نت فرام ورک ، شوک وار پلیر ، کوئیک تایم ، VCRedist

فونت هایی که خوبن چون نکته اینجاست نصب فونت زیاد خیلی سرعت سیستم رو پایین میاره ، فونت های فارسی ساز ها هم بدجوری روی سرعت تاثیر می زارن مثل فارسی ساز های مریم و ... هر فونتی که معمولی نیست و نیاز به برنامه داره 

5 بعد شما باید به ترتیب برنامه هایی رو که بیشتر استفاده می کنید نصب کنید و به هیچ عنوان برنامه غیر ضروری نصب نکنید 

مثلاً اول آنتی ویروس رو نصب کنید چون اول هارد نوشته بشه ... بعد برنامه های سبک ... ولی برنامه های سنگین رو آخر نصب کنید مثل فتوشاپ چون خیلی جا می گیرن 

6 برنامه های سنگین معمولاً قسمتی از هارد رو برای فایل های یه بار استفادشون دائم اشغال میکنن سعی کنید جای تمپ اونا رو از درایو c به دیگر درایو ها انتقال بدید

7 دسکتاپ رو اشغال نکنید هر چی خلوت تر بهتر ... متاسفانه پوشه دسکتاپ در درایو c هم هست که باید کم باشه چون که هر چه حجم درایو c کمتر باشد سرعت بوت ویندوز بیشتر است

8 بعد از نصب برنامه ها ، منوی استارت پرشده از پوشه های بدرد نخورد . شما باید آیکن برنامه ها رو از این وضعیت پوشه در پوشه بودن دربیارید و مرتب کنید همچنین به قسمت پروپرتی نواز وظیفه برید و آیتم های بدرد نخور روبردارید توصیه می کنم ضبط تاریخچه رو هم برای استارت رو 0 بزارید و در تب قبلش کلاً غیر فعالش کنید ... و البته نمایش شیشه ای نوار وظیفه رو هم غیر فعال کنید( use AERO peek )

9 آپدیت اتوماتیک ویندوز رو غیر فعال کنید .

10 اکشن سنتر ویندوز رو غیرفعال کنید

11 برنامه های غیر ضروری رو از شروع ویندوز بردارید چونکه خیلی شده! 

12 برای این  کار  از برنامه های بهینه ساز مشهور مثل tuneup utility و advance system optimizer استفاده کنید

tuneup utility خودش یه گزینه داره برای پرفرمنس ویندوز 7 که مثلاً شفافیت نوار وظیفه رو به همراه کارای دیگه غیر فعال می کنه

یه نکته اینکه نگاه کنید ببیندید پیج فایل ها اندازه رم هاتون هست یا نه البته حداکثر 4 گیگ مثل من:

 با این برنامه ها یه تعمیر به کل ویندوز بزنید ولی دفرگ رو غیر فعال کنید! آموزششون تو نت هست 

البته دقت کنید با tuneup ،approval mode رو فعال نکنید  چون جلوی بعضی برنامه ها رو در استارت آپ میگیره مثلاً برنامه هایی که با کدنویسی اتوران سازها ساختند شر نشه ... 

admin

13 به کمک برنامه سرچ ویندوز Task Scheduler رو یافته و بدرد نخورها هر چی داخلش دیدید  رو غیر فعال کنید سری هم به تنظیمات برنامه ها بزنید و آپدیت اتوماتیک رو مثلاً غیر فعال کنید

راستی بعد خواندن کتاب های رجیستری و پدر سیستم و وقت در آوردن، فهمیدم که دستکاری ویندوز فایده نداره از همین نرم افزار های tuneup,advance system optimizer خوبه استفاده کنیم شما هم حرف منو گوش کن و وقتتو تلف نکن از من و تو هم بهتر کار می کنن

13 فایل های پوشه temp و Prefetch رو پاک کنید این تمپ ها و پرفچ ها موقع نصب نرم افزارا ایجادشدن و فایده ندارن

 یه خاموش و روشن  و باز کردن همه برنامه ها برای ساخته شدن پرفتچ ها

C:\Windows\Prefetch

 و در آخر دفرگ با advance system optimizer  ......

خـــــــــــــــــــــــــــــــــــبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بعد اگه شدباز هم پرفتچ روپاک کنید تا دوباره بسازتشون

خب با همه این کارا آیا سرعت ویندوز شما افزایش یافت؟ تاثیر داره ولی قطعاً زیاد تاثیری نخواد داشت 

حتی اگه همه کتاب های رجیستری رو مثل من روی کامپیوتر امتحان کرده باشی 

تقصیر از ویندوز نیست تقصیر از سخت افزاره ! نمی شه

سخت افزارو ارتقا بده

اولش من یه سی پی یوی تک هسته ای 3.4 گیگاهرتزی داشتم و 1  گیگ رم. نصب ویندوز برای من خیلی طول می کشید مثلاً یه صبح تا ظهر کامل اون موقع به ما میگفتن چهار گیگ مال حرفه ای هاست ( بعد معلوم شد مال پولداراست)

 من که از هنگ های سیستم واقعاً خسته شده بودم رفتم و دل به دریا زدم و سی پی یوی E7500 کور تو دو خریدم که دو هسته داشت اون موقع نصب ویندوز خیلی برام سریع تر شد در حد 3 ساعت بعد رم هامو کردم 4 گیگ اون موقع نصب ویندوز برام شد 1 ساعت

بعد تازه دوزاریم افتادکه ای بابا این همه سرچ و خوندن کتابا نگاه کن ببین اصل کار این خود سخت افزار سیستم بود نه ویندوز 

جالب اینجاست مادربورد هم روی سرعت سیستم تاثیرداره ؟ چون با تجربه من مادربردم سوخت و  مادربورد جدیدم سرعتش خیلی بهتر است

هم تعداد هسته ها اثر داره هم مگاهرتزشون ، هم اندازه رم هم باس رم ، همه قطعات حتی پاور سیستم ، پاوری که من می گرفتم از اون ارزونای بازار بود (50 تومن) سالی یه بار می سوخت بعد من رفتم یه پاور 300 واتی گرفتم معلوم شد اون پاورها برق نمی تونستن به قطعات برسونن .

بعد یه نکته دیگه ؟ من گرافیک 9400 داشتم رفتم 710 ایسوز 1 گیگ بی فن گرفتم؟ 150 تومنه فقط شما 1030 GT  به قیمت 350 شو بخر؟ 

اول اینکه داخل فتوشاپ تونستم فیلتر oil paint رو استفاده کنم 

دوم سرعت رندر یک مکعب سه بعدی در حالت تمام شطرنگی از 2.5 به 1 ساعت کاهش یافت بنابراین باتوجه به اینکه 710 ، 192 هسته کودا داره GT730 که 300 تا هم بیشتر هسته داره باید این زمان در حد چند دقیقه بشه 

سوم تونستم بازی pes رو در رزولیشن 1600 در 900 بازی کنم حتی می شد بدون تاخیر در رزولیشن 1920 در 1080 دید ولی یه خرده اذیت می کرد

خب با این احتساب با پول 350 تومن بهتره ما یه 1030 بخریم یا بی خیال شیم GTX 760 بخریم که عالیه

الانه یه سیستم نرمال ؟ باید 8 گیگ رم باس 2400 به بالا ، یه سی پی یوی i3‌  (نسل 7 یا 4 هسته ای نسل 8 حتی)  و یه گرافیک 1030 ( حتی اگه شد نوع GTX اش 760GTXمثلاً ) و یه پاور 400 وات ( 100 وات اضافی برای هارد دوم و .... )

جدیداً هم یه هاردایی اومده بهش می گن SSD که مثل فلشه و سرعتش 5 برابر بیشتر از هارد معمولی 

والبته نوع NVME M2‌ که سرعتش 5 برابر از اون هم بیشتره که این دو تا احتیاج به دفرگ هم ندارن و سرعت دستیابی در همه قسمت ها یکسانه مثلاً برنامه های که ته دیسک نصبه سرعتش با اول دیسک یکیه، همه برنامه ها هم بخش هایی دارن که در دیسک پخشه مثل آفیس که فونت بالا میاره 

اصل نصب ویندوز و برنامه ها روی اس اس دیه ..... تا نبینی ندانی عین سرعت لب تاپ های حرفه ای ، و البته اگه می خاین کارتون به هر روز ویندوز نصب نکردن نیفته یا مجبورباشید مدام دفرگ کنید اس اس دی بخرید 

آقا SSD بخر ارزششو داره خیلی رو سرعت اثر می زاره خیلـــــــــــــــــــــــــــــی اونقدر که حتی نیاز به پاک کردن تمپ و پرفتچ نخواهد شد

برای بستن سیستم خوب سری بزنید به سایت های سخت افزار مگ ، شهر سخت افزار ، لب تاپ مدیا ، مازستا